|

Tarja Heikkilän koivurisuista punoma pyöreä astia
noudattelee luonnonkivien muotoa. Astiat sopivat kukkaruukuiksi
tai ruukunsuojuksiksi. Risutöiden tekemiseen tarvitaan koivunoksien
lisäksi vain metallilankaa, jolla oksaniput sidotaan yhteen.
Käärmeisiin on saatu ilmeikkyyttä ja elävyyttä
yhdistämällä kouvunrisuja ja kullanhohtoista olkea.
Selässä näkyvä siksak-kuvio paljastaa eläimen
kyyksi. Käärmeet sopivat koristeeksi kesähuoneen
tai vaikkapa olohuoneen seinälle.

Risuista, kävyistä ja lieosta työstetty maahinen
on hauska esimerkki siitä, mitä kaikkea luonnonmateriaaleista
voi tehdä. Maahishahmo siirtyi Lapinjärvellä pidetystä
näyttelystä Tarjan kotipihan lammikon vahdiksi. Risutöihin
käyvät kaikenpituiset, myös lyhyet koivunoksat.
Tarjan taiteelliset työt ovat yksinkertaisen graafisia. Olkien
ja koivunrisun yhdistelmä on osa kolmiosaista seinäteosta.
Myös kattauksissa risutyöt pääsevät hyvin
esille. Tarjan haaveena on tehdä juhlapöytäkattaus,
jossa tarjoiluastiat sekä koristeet on punottu risuista.
KOIVUNRISUSTA TAIDETTA
•Porvoon takametsissä asustavalta Tarja Heikkilällä
on koivunrisujen sitominen hyppysissä. Asia valkenee heti,
kun punojan pihapiiri tulee näkyviin kuusikon keskeltä.
Risutöitä on kaikkialla: kallionkoloissa, portailla ja
seinillä. Myös kodin monet tarjoiluastiat sekä taide-esineet
on tehty koivu noksista.
Tarjan mukaan risutyötekniikka on yksinkertainen. Tarvitaan
nippu risuja, metatlilankaa sekä innostunut käsipari punosta
värkkäämään. Suureksi avuksi on luovuus
ja hyvä mielikuvitus.
- Ensimmäinen työni syntyi kuin varkain. Naapurini oli
kaatanut pihakoivun ja kokosin sen oksista linnunpesän ilman
metallilankaa, Tarja muistelee.
Nykyisin lankaa kuluu paljon. Kädentaitaja sitoo risuniput
yhteen tai puisalla metallilangalla, jolloin syntyy yksinkertainen
kudos. Sitä voi käyttää sellaisenaan esimerkiksi
mattona. Nelimetrinen risumattoon pisin, jonka Tarja on tehnyt tilaustyönä
sisäterassille. Ruukunsuojukset tai risuastiat rakennetaan
ympyrän muotoon, jolloin työstäminen aloitetaan
pohjasta. Risuja lisätään tasaisesti, ja astian seinää
kohotetaan vähitellen ylös.
Tarja on perehtynyt myös pajunpunontaan. mutta paju materiaalina
ei ole häntä viehättänyt yhtä paljon. Koivun
tummat oksat päätyvät sitä vastoin yhä
uudestaan hänen näppärien sormiensa taivuteltaviksi.
Syyksi hän kertoo risutöiden vaivattoman työstämisen.
Materiaalin haaliminen on tekijän mielessä alati. Se
kuulostaa ihmeelliseltä tässä metsien maassa, mutta
eritoten risukursseja järjestäessään Tarja on
todennut materiaalista olevan jopa pulaa. Omaan käyttöön
risua löytyy lähinaapurustosta, sillä töihin
kelpaavat lyhyetkin risut, eivät pel kästään
pitkät, riippuvat koivunoksat.
Hyvä aika koivunoksien keräämiseen on loppusyksy,
kun lehdet ovat varisseet maahan. Pakkasilla ei työhön
pidä ryhtyä, sillä risut napsahtavat helposti poikki
kylmässä. Tarjan kokemuksen mukaan oksat ovat käyttökelpoisia
vielä keväällä, vaikka puu olisi kaadettu edellisenä
syksynä.
Risutyöt kestävät Suomen ilmasto-olosuhteita yllättävän
hyvin. Esimerkiksi Tarjan valmistama iso risuvati on ollut neljä
vuotta taivasalla ulko keittiön tarjoiluastiana. Laakea astia
on kauniisti patinoitunut vuosien saatossa. Pitkän iän
salaisuudeksi paljastuu betoninen alusta, jonka pääl lä
risut eivät maadu.
Risutöiden väri säilyy suhteellisen pitkään
tummana, vaikka auringon sateet haalistavatkin värejä.
Hauskan ulkonäön lisäksi töiden pitkähkö
ikä ja tumma sävy ovat hyveitä ulkopuutarhan sisustamisessa.
Risuista voi koota puutarhaan omintakeisia rakennelmia, kuten sermejä,
kukkapenkin koristeita tai hahmoja.
- Mielestäni risu materiaalina ohjaa työn kulkua. Vastoin
koivunrisujen luonnetta ei synny hyvää lopputulosta -
silti tekniikan suomat mahdollisuudet ovat rajattomat.
|