<<
Paluu artikkeliluetteloon
Aapo Pääkkö, artikkeli kirjassa
Ihminen, vertainen
10 vuotta Mielenterveyden keskusliiton vertaistukitoimintaa
Koonnut Heli Hulmi
ISBN 952-5154-52-1
Muisteloita yhteiseltä matkalla oma-aputoiminnan kouluttajana
Aloittelin Mielenterveyden keskusliiton oma-aputoiminnan kouluttajana
vuonna 1996. Koko projektin ajan ammattikouluttajien tehtävänä
on ollut tuoda ajattelu- ja keskustelutyövälineitä
täydentämään vertaiskouluttajien arvokasta kokemustietoa.
Terapiatyövälineiden sovittaminen maallikoiden käyttöön
konkreettisessa muodossa siten, että sekä maisteri että
metallimies voivat ottaa ne käyttöön oman ja toisensa
elämäntilanteen hahmottamisessa, on ollut haastavaa ja
antoisaa. Käytännön työkalujen saaminen ja sorvaaminen
kouluttajantyöhön on ollut minulle mieluisaa työtä.
Kurssilaisten ja kokemuskouluttajien into omaa elämäntilannetta
jäsentävän ja omaa kokemusta vastaavien ajattelu-
ja keskustelutyökalujen oppimiseen ja kehittämiseen on
ollut mukaansatempaavaa ja innostavaa.
Onnistuneella kurssilla jokainen saa olla oma itsensä ja tämä
sanotaan ääneen heti alussa ja tuodaan esiin myös
toiminnallisesti. Tässä asiassa vertaiskouluttajien osaamisella
ja esimerkillä on keskeinen merkitys. Kouluttajatiimi rakentaa
tietoisesti voimavarasuuntautunutta arvostavan ymmärryksen
ilmapiiriä. Kurssilaiset kuvaavat kokevansa sen tilana olla
oma itsensä ja puhua henkilökohtaisista merkittävistä
asioista turvallisesti. Yhdessä olemme huomanneet, että
diagnoosien välttäminen on hyödyllistä ja että
mielenterveyspulmia kannattaa lähestyä käytännöllisemmin.
Keskustelu siitä kuinka minä olen selvinnyt näistä
haasteista, on hyödyllistä ja nostaa esiin selviytymisen-,
muutoksen- ja toivon näkökulmat.
Oireitten hallintaan ja voittamiseen, sekä elämänlaadun
kohentamiseen on toimivia keinoja. Elämme jatkuvassa muutoksessa
ja voimme itse vaikuttaa osaltamme tuon muutoksen suuntaan arkisilla
valinnoillamme, asennoitumisellamme, suuntautumisellamme ja toiminnallamme.
Omakohtaisena kokemuksena syntynyt tieto näistä asioista
on ymmärrettävässä ja koskettavassa muodossa
ja virittelee tarkastelemaan omaa elämäntilannetta uudesta
näkökulmasta. Arvostava vuorovaikutus, jakaminen ja vertaisuus
mahdollistaa omia oivalluksia, joiden siemenet itävät
innostuksen maaperässä. Tämän seurauksena ongelmien
oravanpyörä voi muuttua ratkaisujen helminauhaksi.
Vuorovaikutuksen ammattilaisena olen kokenut, että ammattikouluttaja
on koulutustilanteessa eniten vastuussa rakentavan ja turvallisen
jakamisen ilmapiirin syntymisestä ja säilymisestä.
Kursseilla aika on rajallinen ja on haastavaa saada mukaan kaikki
tarpeellinen ja kurssilaisten arvioiden perusteella hyödylliseksi
kokema asia. Minusta on ollut tärkeää että kursseilla
on luentojen lisäksi keskusteltu paljon ja tehty toiminnallisia
ryhmänohjaajana toimimiseen liittyviä harjoituksia. Pyrkimyksenä
on ollut saada aikaiseksi jakamisen-, toivon- ja turvallisuuden
rakentava ilmapiiri ja siirtää tuo ilmapiiri oma-apuryhmiin.
Kaikkien näiden yhteisten vuosien aikana olemme pyrkineet liittämään
kokemuskouluttajien elävää käytännöntietoa
ammattikouluttajien menetelmätietoon ja muokkaaman niistä
yhtenäisen kokonaisuuden. Ajan kuluessa tämä pyrkimys
on vain vahvistunut ja toimimme nykyään yhtenäisenä
kouluttajatiiminä.
Kouluttajatiimi on kehittänyt koulutuksen sisältöä
eteenpäin ja keskinäinen kilpailu ja itsensä esiintuominen
on muuttunut yhteistyöksi yhteisen asian eteenpäin viemiseksi.
Yksi hienoista hetkistä matkan varrella oli, kun kurssin aikana
syntyi aluksi kolmena kovana koona nykyisin kolmena kantavana koona
tunnettu oma-apuryhmän toimivaa vuorovaikutusta kuvaava muistisääntö,
jossa toimivan vuorovaikutuksen peruspilarit ilmaistiin selkeässä
ja tiiviissä muodossa: kunnioittaminen, kuunteleminen ja kannustaminen.
Ammattikouluttajan tehtävänä on vaalia kouluttajatiimin
toiminnan sisältöä, jotta koulutus olisi sisällöllisesti
laadukasta ja jotta elettäisiin niin kuin opetetaan ja saataisiin
aikaan sellaisia vaikutuksia, että oma-apuryhmän ohjaajat
toimivat tulevissa omissa ryhmissään mahdollisimman paljon
ryhmäläisiään hyödyttävällä
tavalla. Ryhmän voima tullee esiin myös kouluttajatiimissä.
Yhdessä olemme vahvempia ja voimme täydentää
toisiamme sujuvasti ryhmäläisten parhaaksi.
Keskustelu ja ilmapiiri ratkaisevat paljon
Mielestäni ilman keskustelua eivät muutoksen mahdollisuudetkaan
aukea. Kun haastavista asioista saa puhua ja kokee tulleensa kuulluksi
ja hyväksytyksi, voi kipeisiin asioihin saada uudenlaisen,
toisin näkemisen, katselukulman. Useilla kursseilla on syntynyt
vahva jakamisen ja turvallisuuden ,sekä keskinäisen arvostuksen
ilmapiiri, jonka vallitessa ihmiset jakavat ainutkertaisella tavalla
omia elämäntarinoitaan. Se että muillakin on ollut
samanlaisia vaikeuksia ja että niistä on selvitty, antaa
toivoa ja uuden näkökulman omaan tilanteeseen, sekä
ideoita oman ryhmän vetämiseen. Tämä viesti
välittyy parhaiten juuri arvostavassa ilmapiirissä keskustelun
keinoin. Arvostavan ymmärryksen turvallisessa tilassa uskalletaan
puhua vaikeistakin asioista ja käsitys omasta pystyvyydestä
voi vahvistua.
Kouluttajan tehtävänä on varmentaa näiden arkojen
hetkien turvallisuutta, näissä hetkissä voi joku
ehkä rohkaistua vuosienkin hiljaisuuden jälkeen ottamaan
ensimmäisen kerran puheenvuoron. Kouluttajat voivat omalla
toiminnallaan vaikuttaa siihen millaisia johtopäätelmiä
kurssilainen näissä hetkissä itsestään
ihmisenä tekee. Mielestäni jokaisen kouluttajan tulee
olla oma-aputoiminnan kursseilla virittelemässä ja suojelemassa
voimaantumista ja rohkaistumista. Perustellusti voi sanoa, että
pyrimme lietsomaan onnistumisen ja pystyvyyden jakamiskulttuuria.
Tällä yhteisellä matkalla mukana oleminen on ollut
minulle henkilökohtaisesti merkittävää. Oman
väsymyksen hetkinä ryhmä, jossa on ollut uupumisen
kokeneita, on antanut vertaisuuden kautta syntynyttä tietoa,
toiveikkuutta ja voimia itselleni. Kurssilaiset ja vertaiskouluttajat
ovat opettaneet minulle monia asioita sairastumisesta, selviytymisestä
ja kuntoutumisesta, sekä ohjanneet minua pois omista asenteellisuuksistani,
joita en aluksi tietänyt omaavanikaan. Vertaiskouluttajilta
ja kurssilaisilta saatu palaute on auttanut työstämään
kurssin asiasisältöjä selkeämpään
ja ymmärrettävämpään muotoon. Tämä
palaute on ollut minulle tärkeää oman ammatillisen
kasvun ja oppimisen polttoainetta. Olen kiitollinen, kun olen saanut
olla mukana kasvamassa ja tekemässä työtä, jonka
olen kokenut henkilökohtaisesti merkittävänä,
arvojeni mukaisena ja antoisana, sekä kurssilaisten elämään
vaikuttavana.
Vertaiskouluttajien tarinat ovat muuttuneet matkan varrella. Osa
kouluttajista on jo etääntynyt selviytymisen- ja pulmien
tarinasta ja jatkanut omaa matkaansa eheämpänä eteenpäin
uusiin maisemiin. Monet kurssilaiset ovat muuttaneet isoja asioita
elämässään. Yhden oksan saa katkaistua helposti,
mutta kun solmit useita oksia nipuksi niin kaikkien heikot ja vahvat
kohdat ovat hiukan eri paikoissa, joten tuon nipun katkaiseminen
ei enää niin helpolla onnistu. Idea siitä, että
täydennämme ja vahvistamme toisiamme oma-aputoiminnassa
on ajan mittaan selkiytynyt ja vahvistunut.
Laulu, leikki ja liikunta ovat tärkeä osa kurssia. Onnistumisen
kokemuksille ja itsensä ylittämiselle ja voimaantumiselle
on tärkeää antaa riittävästi tilaa. Näitä
asioita päästään toteuttamaan kurssiohjelman
aamuvirityksissä, illanvietossa ja harjoituksissa. Kun puhumisen
ja jakamisen kautta saadut uudenlaiset ajatukset ovat muuttuneet
toiminnaksi, on mahdollista siirtyä voimaantumisen polulla
seuraavalle askelmalle ja perustaa vaikka toiminnallinen ryhmä,
jossa yhdessäoloa ja vertaisuudesta nauttimista voi jatkaa.
Parhaimmillaan ryhmissä jokaisen ryhmäläisen oma
tarina on hetken osana yhteistä tarinaa. Tästä yhteisestä
tarinasta jokainen voi saada jotain oman tarinansa rikastuttamiseen.
Kursseilla vallitseva vahva vertaisuuden henki on ollut merkittävää
ja rikastuttanut myös henkilökohtaista tarinaani. Yhteisen
työn tulokset ovat näkyvissä koulutuksen sisällön
kehittymisenä. Kokemuskouluttajat Tuula Laitinen ja Virpi Vesterisen
ovat tiivistäneet kurssien sisällön erinomaisesti
seuraavaksi muistamista tukevaksi kokonaisuudeksi, jonka he ovat
nimenneet muistisäännön sanojen ensimmäisten
kirjaimien mukaan ”Matkalle”. Kuntoutumisen prosessi
voidaan nähdä matkalla olemisena.
Muutos mahdollinen, Muutos on mahdollisuus
Ajatus, Asenteet ja Arvot
Toivo, Tieto, Tunteet ja Tavoitteet, Toisin näkeminen,
Toisin tahtominen ja Toisin
toimiminen
Kuuntele, Kunnioita, Kannusta, Kommunikaatio kuntoon,
Kiitä,
Katso kauneutta, Kosketa, Kohtuus
ja Kärsivällisyys
Askel Aarteisiisi
Luovu, Luota, Lepää
Laula, Leikki, Liiku, Luonnossa
Eheämpänä Eteenpäin
Kautta ihmiskunnan historian ihmiset ovat pysähtyneet istumaan
nuotion ympärille kertomaan toisilleen haavoittumisen ja voiton
kokemuksistaan. Näissä hetkissä on jaettu kokemuksia,
tietoa ja taitoa. Laajoista terapeuttisten menetelmien kirjosta
huolimatta toimivan ja ihmistä auttavan keskustelun peruspuitteet
ovat sittenkin yksinkertaiset. Jakamisen mahdollistamiseen tarvitaan
avoin ja utelias mieli, kolme kantavaa koota oikean hengen luomiseksi
ja valmius antaa jotain itsestään toisille ja valmius
vastaanottaa jotain toisilta. Kouluttajanakin opetusvälineitä
ja menetelmiä tärkeämpää on tuoda itsensä
tuolle nuotiolla istujan paikalle yhtenä tasavertaisena ihmisenä.
Olen kiitollinen kaikille mukana olleille ihmisille, myös heille
joita en erikseen maininnut, joiden kanssa olen saanut istua noilla
nuotiotulilla näiden vuosien aikana ja toivon noiden tulien
palavan kirkkaana jatkossakin.
<< Paluu
artikkeliluetteloon |